FC Barcelona overweegt in de zoektocht naar extra inkomsten na 26 jaar afscheid te gaan nemen van kledingsponsor Nike. Het Amerikaanse merk levert al sinds het seizoen 1998-99 de tricots van de Catalaanse club, maar het bekende swoosh-logo moet mogelijk plaatsmaken voor dat van het Duitse merk Puma.
De Spaanse krant Sport schrijft dat Puma bezig is met een flinke revival op de sponsormarkt. Enkele jaren geleden was het merk op de wereldwijde ranglijst nog elfde als het ging om sponsoring van sportclubs, maar inmiddels bekleedt het achter Adidas en Nike de derde plaats. Champions League-winnaar Manchester City is momenteel de grootste club aan wie het Duitse merk de kleding levert, maar Barcelona zou de volgende grootmacht moeten worden die aan de stal wordt toegevoegd.
De krant weet bovendien dat een afscheid van Barcelona Nike zelf ook niet slecht zou uitkomen. Het Amerikaanse sportmerk zou zich meer willen richten op het basketbal, hardlopen en het sponsoren van individuele atleten. Puma zou willen profiteren van die strategie en een 'niet te weigeren aanbod' bij Barça willen neerleggen. De club zou jaarlijks een gegarandeerd bedrag van 200 miljoen euro tegemoet kunnen zien, dat door variabelen zelfs tot 300 miljoen euro op zou kunnen lopen.
Manchester City wordt sinds 2019 door Puma gesponsord. In dat jaar tekende de Engelse topclub een tienjarig contract dat hen jaarlijks gegarandeerd 70 miljoen euro oplevert, al zou dat bedrag recent omhoog zijn bijgesteld naar 167 miljoen euro. Daarmee stoot de club van Pep Guardiola Real Madrid van de troon: Adidas zou De Koninklijke jaarlijks een bedrag van 120 miljoen euro betalen om het shirt te mogen leveren. De kans dat Barcelona binnenkort met Puma in zee gaat lijkt groot. De club zou 'door het plafond willen breken' en de club worden die wereldwijd het meest aan het eigen shirt verdient. "De relatie met Nike is zeer gespannen", weet Sport bovendien te melden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen