Groot nieuws uit tv-land. Volgens Chris Woerts gaat Ziggo proberen de uitzendrechten van de Eredivisie over te nemen van ESPN. Ook Amazon, Netflix en Apple zijn in de markt voor de uitzendrechten van de Nederlandse competitie, zo onthult de sportmarketeer zondagavond aan tafel bij De Oranjewinter.
"Ik heb begrepen dat Ziggo ook de Eredivisie nu gaat pikken?", leidt presentator Wilfred Genee het onderwerp in. "Ja, dat is de bedoeling", antwoordt Woerts, die aanstipt dat Ziggo eerder al de rechten van de Champions League. "Ziggo heeft een belrondje bij de Eredivisie-clubs gedaan en gezegd: wij willen de rol van ESPN overnemen en dingen gaan voorbereiden zodat we in 2025 niet alleen de Europese competities hebben, maar ook allerlei Eredivisie-wedstrijden, inclusief samenvattingen. Daar gaan ze nu mee aan de slag."
Dat Ziggo een poging gaat wagen om de uitzendrechten van de Eredivisie over te nemen van ESPN, noemt Woerts 'baanbrekend'. "Dat betekent dat ze per jaar minimaal 150 tot 200 miljoen euro moeten neertellen om de rechten binnen te halen. De Eredivisie verwacht van Ziggo dat ze met een serieus voorstel komen", aldus Woerts. Johan Derksen wil van Woerts meer weten over het verdienmodel. "Het behouden van de klant is voor Ziggo belangrijker", antwoordt hij. "Dat is goedkoper dan werven."
Woerts stipt aan dat 1,2 miljoen mensen een abonnement bij ESPN hebben genomen. "Dus dat is echt wel profitabel. Bij de Eredivisie zeggen ze ook: liever Ziggo dan bij wijze ESPN, want daar gaan de winsten naar Amerika toe. Bij Ziggo blijven de winsten in Nederland. Naast Ziggo gaan ook de Amerikaanse netwerken meebieden: Amazon, Netflix en Apple. Wat dat voor ESPN betekent? Dat verdwijnt dan."
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen