Ajax is nog altijd de grootste club op de sociale mediums in Nederland. De Amsterdammers hebben over alle platforms in totaal ruim 16,7 miljoen volgers. Nummers twee en drie, PSV (2,241 miljoen) en Feyenoord (2,016 miljoen), volgen op gepaste afstand.
Dat blijkt uit onderzoek van SPORTNEXT, dat alleen heeft gekeken naar de hoofdkanalen van de Nederlandse clubs. Anders dan voorheen maakt ook TikTok onderdeel uit van het lijstje, waarin verder Facebook, Instagram, Twitter en YouTube worden meegewogen bij alle Nederlandse Eredivisieclubs.
Ajax heeft vooral op TikTok het verschil gemaakt ten opzichte van de concurrentie, want daarin is de club een grote speler op de internationale markt. Ook op Instagram is het enorm veel groter dan alle andere clubs: alleen bereikt Ajax al meer mensen dan de andere zeventien Eredivisie-clubs via dat kanaal. Overigens zijn Sparta Rotterdam (38,2%) en FC Utrecht (33%) de grootste stijgers in het lijstje zónder TikTok.
Slechts twee clubs zijn gedaald in het bereik van de sociale kanalen. Bij sc Heerenveen verloor men vooral veel Facebookgebruikers na het vertrek van de Vietnamees Doan Van Hau, terwijl bij Fortuna Sittard ongeveer een vijfde van de volgers zag afhaken. Dat heeft te maken met vorig jaar, toen beoogd eigenaar Acun Ilicali een oproep deed om de club te volgen. Dat werkt massaal gedaan, maar zijn aandeel werd uiteindelijk toch minder groot dan gedacht bij de Limburgers.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen