Acties Ronaldo en Pogba mogelijk met grote gevolgen: 4 miljard

16 juni 2021, 17:56   Bijgewerkt: 16 juni 2021, 18:02

De opmerkelijke acties van Cristiano Ronaldo en Paul Pogba door tijdens de persconferentie flesjes van respectievelijk Coca-Cola en Heineken weg te halen uit het beeld, kunnen weleens voor grote gevolgen zorgen. De UEFA reageerde weliswaar koeltjes op het voorval, maar volgens marketeer Marcel Beerthuizen hoeft het daar niet bij te blijven.

"Als de UEFA hier niet heel snel tegen ingrijpt, heeft ze een enorm probleem", stelt de sportmarketeer tegenover de NOS over de acties van de vedettes. Ronaldo haalde eerst twee flesjes cola uit beeld en liet zijn eigen meegenomen water zien, Pogba volgde het voorbeeld door de flesjes alcoholvrij bier tijdens de persconferentie voor hem weg te halen. Cola verloor op de aandelenmarkt bijvoorbeeld in één avond vier miljard (!) euro aan waarde. 

"Dat er een flesje van een bepaald merk frisdrank of alcoholvrij bier voor hun neus staat, is nu eenmaal een onderdeel van de commercie die een toernooi als Euro 2020 mogelijk maakt. Daar mag niet aan getornd worden", stelt Beerthuizen. Voetballers zouden volgens hem hun mening moeten uiten op hun eigen (sociale) kanalen, niet tijdens momenten van de UEFA op het EK, waarbij grote sponsoren de dupe worden van dat moment.

"Deze twee bedrijven tellen jaarlijks bedragen van tussen de dertig en vijftig miljoen euro neer om zich met het Europese voetbal te associëren", aldus de marketeer, die uitlegt dat de sporters en landen ook profiteren van de enorme bedragen. "Zoals spelers binnen de lijnen te maken hebben met iets als buitenspel, staan er buiten het veld reclameborden en staan de spelers na afloop de pers te woord voor een bord met sponsoruitingen. Of gaan de spelers die in de toekomst ook weghalen als daar een boodschap op staat die hun niet welgevallig is?", legt hij uit.

"Als er niet snel wordt ingegrepen, kunnen individuele acties als deze wel eens het einde van de sportsponsoring inleiden. De tijd dat slechte publiciteit óók publiciteit is, ligt namelijk ver achter ons", vindt hij. Dat was dus bij de aandelen van Coca-Cola meteen te zien. Van Heineken, dat de dupe werd van de actie van Pogba, zijn nog geen cijfers bekend. 

It's showtime! Wed €10 en scoor €50 aan free bets!

It's showtime! Wed €10 en scoor €50 aan free bets!

  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+
Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop

Reacties

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen