In een heel seizoen zonder publiek houdt sc Heerenveen rekening met een omzetdaling van vier miljoen euro. De Friese club ontkomt hoe dan ook niet aan een reorganisatie. "We moeten de tering naar de nering zetten. Dat moesten we al, maar nu nog veel meer. Ik wil geen struisvogelpolitiek bedrijven", aldus algemeen directeur Cees Roozemond.
Al voor de coronacrisis leed Heerenveen steevast flinke operationele verliezen. Door spelersverkoop kon het verlies vorig seizoen nog beperkt worden tot een kleine negen ton. "We merkten dat we op de goede weg waren voordat de crisis toesloeg", laat Roozemond weten aan de Leeuwarder Courant. "De OSSH (de sponsorclub, red.) kreeg er elke maand tien leden bij, we hadden net met trots Ausnutria als nieuwe hoofdsponsor gepresenteerd. En in het laatste halfjaar van 2019 realiseerden we een besparing van zo'n zes ton."
Momenteel beschikt Heerenveen over voldoende liquiditeit en kan de club aan de financiële verplichtingen voldoen. "Maar dat houdt een keer op. We functioneren nu nog op de omzet van vorig seizoen. Alles hangt nu af van de reacties van supporters en OSSH-leden. Hoe groter de steun en hoe meer seizoenkaarten worden verlengd, hoe beter het voor de club vanzelfsprekend is."
Lees ook: schuld Manchester United loopt op naar 478 miljoen euro
De situatie is ook nog niet zo nijpend dat er spelers op korte termijn verkocht moeten worden. Wel blijft de stadionhuur als een molensteen om de nek van Heerenveen hangen. "Het gaat om twee ton per maand. En dan heb ik het nog niet over de onderhoudskosten. We hebben om uitstel van betaling gevraagd en we willen afspraken maken over een lagere huur in de toekomst. We voeren constructieve gesprekken, maar het is complex."
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen