De KNVB wil de komende vijf jaar naar 200.000 vrouwelijke leden. Dat betekent een groei van 25 procent. Ook wil de KNVB 25 procent meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. De bond werkt hierin samen met ING. Clubs waarvan ING hoofdsponsor is, moeten minimaal een kwart van het sponsorbedrag investeren in vrouwenvoetbal. De gezamenlijke ambitie is om meiden- en vrouwenvoetbal nóg meer te laten integreren in de voetbalwereld.
Beide doelstellingen zijn gebaseerd op recent onderzoek. Volgens de KNVB en ING is Nederland klaar voor de verdere groei van vrouwenvoetbal. Zo is 67 procent van de Nederlanders vanaf 16 jaar is het oneens met de stelling dat voetbal een typische mannensport is. Ook vinden ondervraagden dat de verdeling van mannen en vrouwen binnen amateurverenigingen gelijk moet zijn.
Lees ook: KNVB wil CL-finale voor vrouwen binnenhalen
In het traject treedt bondscoach Sarina Wiegman op als ambassadeur. "Het meiden- en vrouwenvoetbal heeft de afgelopen paar jaar al enorme stappen gemaakt. Dat is geweldig om van dichtbij te zien en te ervaren. Maar, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, we zijn er nog niet. De volgende stap die we willen zetten, is dat er voor ieder meisje, voor iedere vrouw, een plek is in het voetbal. Binnen of buiten het veld", aldus Wiegman.
De KNVB en ING zetten zich de komende jaren samen in om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen en te professionaliseren: https://t.co/1Vc06TJRud.
— KNVB (@KNVB) February 15, 2020
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen