De KNVB verkoopt verzamelde data van leden aan derde partijen voor commerciële doeleinden. Dat heeft Nieuwsuur onthuld. In de database van de voetbalbond zitten 3,6 miljoen mensen. Die bestaat uit leden met daarnaast nog miljoenen Nederlanders die op een of andere manier hun gegevens hebben gedeeld met de KNVB. Omdat zij digitaal worden gevolgd, kunnen bedrijven als KPN, Heineken en de Staatsloterij deze enorme groep benaderen.
Bij de KNVB spreken ze van een zogenaamde 'opt-in database'. Mensen die in zo'n verzameling met data zitten, hebben vooraf toestemming gegeven om hun data te delen met derden. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het downloaden van de app Voetbal.nl, waarbij je akkoord gaat met voorwaarden als persoonlijke gegevens delen met derden.
Volgens de KNVB verleent de bond onder strikte voorwaarden medewerking aan commerciële acties van partners. "Bij het aanbieden van deze acties staat het belang van de leden centraal", aldus een woordvoerder tegen Nieuwsuur. "Alle acties voldoen aan geldende wet- en regelgeving en er wordt ook gekeken of er een voordeel is voor de leden zelf. Indien iemand niet langer wenst te worden benaderd voor dergelijke acties, dan kan diegene zich te allen tijde en op diverse wijzen daarvoor afmelden, zodat diegene niet langer wordt benaderd voor dergelijke acties."
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen