Ritsu Doan is niet alleen in de Eredivisie een van de verassingen, ook namens Japan laat de aanvaller mooie dingen zien. In zijn thuisland is de gekte rondom de voetballer van FC Groningen inmiddels volop losgebarsten. Dat zal de club uit het hoge noorden geen windeieren leggen in Japan, waar hij een enorme mediahype is. "Groningen breekt daarmee een lans voor het Nederlands voetbal in Japan. Doan is upcoming en Groningen vormt de vaandeldrager voor de Eredivisie", aldus Edward Rikkert de Koe.
Hij was in de tijd dat Shinji Ono bij Feyenoord speelde adviseur van de Rotterdammers met zijn bedrijf Jimpex en doet dat nu voor FC Groningen. Tegenover De Telegraaf legt Rikkert de Koe uit waarom de aanvaller zo groot kan worden. "Doan breekt nu door, twee jaar voor de Olympische Spelen in Tokio. Daar ligt de focus op, omdat de hele wereld op bezoek komt. De Spelen van Tokio krijgen alleen maar meer media-aandacht, en Groningen kan met zijn Japanse held Doan meesurfen op die golf."
En dus wordt er massaal gekeken naar Doan en FC Groningen, tijdens bijvoorbeeld reportages. "We hebben er eentje gehad van acht miljoen, één van elf miljoen, vijftien miljoen en 21 miljoen kijkers. Voor zijn laatste interland deze week is er ook zo'n programma geweest. Dan zit je op elf tot twintig procent van de bevolking van 126 miljoen. Dat bereik is massive", aldus Rikkert de Koe.
Ono-achtige toestanden
Groningen bereikt miljoenen mensen, waardoor Doan in eigen land inmiddels niet meer over straat kan. "En dat zal alleen maar erger worden", denkt hij. "Het heeft er alle schijn van dat hij de kant van Ono zal opgaan qua populariteit. Die groeit volledig volgens de verwachtingen. Ono-achtige toestanden zitten erin, afhankelijk van de verdere ontwikkeling van zijn carrière."
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen