[PC] Hoe Nike-schoenen in 50 jaar de voetbalwereld veroverden

26 oktober 2018, 10:15   Bijgewerkt: 6 december 2023, 15:25

Neymar, Kylian Mbappe en Cristiano Ronaldo zijn in dit tijdperk de uithangborden voor de voetbalschoenen van Nike. Dat Nike een dominant merk is, met hoogwaardige schoenen voor verschillende soorten spelers, is eveneens te zien in de Sportshowroom. In 1971 betrad het Amerikaanse merk de markt voor de voetbalschoenen. Een stap die voetbalwereld voorgoed veranderde.

Eenvoudig en effectief zijn typeringen die het beste passen bij de eerste voetbalschoen van de swoosh. Zonder een modelnaam, maar met het kenmerkende merkteken op de zijkant betrad Nike de markt met een bijna geheel zwart-leren model. Met een witte buitenzool en noppen. Een retrostijl en uiterlijk dat vandaag de dag ondenkbaar zou zijn op de voetbalvelden, destijds was het echter vernieuwend.

Strategie

De volgende stap in de productstrategie van Nike was het uitbrengen van sterke modellen, met aansprekende namen. Als eerste in die serie volgde de Nike Tiempo. Een schoen die speciaal werd uitgebracht voor het wereldkampioenschap in eigen land, Amerika dus. In 1994, toen het Nederlands elftal werd uitgeschakeld door Brazilië (3-2), was Nike voor het eerst dé toonaangevende voetbalschoen op een mondiaal toernooi.

Direct was de Tiempo een succes. Met Paolo Maldini en Romario als meest aansprekende voorbeelden zat de Tiempo in de finale, om maar liefst acht paar voeten, verdeeld over beide finalisten. Ongeëvenaard zette de Tiempo daarna haar opmars voort. Met Roberto Carlos, Andrea Pirlo en Eric Cantona als marketinginstrumenten werd de schoen een ongekend succes. Tiempo stond garant voor commercials, campagnes en, nog veel belangrijker in topsport: voor prijzen.

Anno 2018 is er wat dat betreft weinig veranderd. Champions League-winnaar Sergio Ramos, diens ploeggenoot en tevens wereldkampioen Raphaël Varane en Barcelona-legende Gerard Pique bewijzen nu dat de Tiempo nog steeds een betrouwbaar product is. Vooral verdedigers en keepers spreken hun voorkeur uit voor het betrouwbare product.

{image[329847][left-half][]}Drietal nieuwe collecties

Tiempo stond dus aan het begin van de dominantie van Nike. De Air GX, het Elite-pack voor het WK in 2014, de Hypervenom, de Mercurial en de Phantom Vision, tonen in korte tijd aan dat Nike terecht nog altijd de koploper in de voetbalschoenensport is. De laatste drie types zijn nu, samen met de Tiempo, de modellen waarop het merk volop inzet. Schoenen die je op alle voetbalvelden in Europa ziet.

En de schoenen zijn tegenwoordig zo nauwkeurig samengesteld, dat het voor bepaalde posities een beduidend voordeel geeft. De Mercurial is er voor de technische spelers: dribbelen, passen en schieten is zeer geschikt, omdat de schoen aanvoelt als een tweede huid. Het synthetische materiaal maakt de Mercurial Superfly VI tot een schoen met perfect balgevoel.

De Phantom Vision is met een getextureerde Flyknit-constructie klaar voor grip (aannames). De bal kort bij de voet. Een schoen perfect geschikt voor de middenvelders. Voor een targetman als Robert Lewandowski is er nog de Nike Hypervenom. Een model met een groter vlak om te schieten en om nog preciezer te mikken. Voor elk specialisme wat wils: na vijftig jaar is Nike nog altijd overduidelijk marktleider op de schoenenmarkt.

[photo,117729,left,]

Reacties

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen