Clubs worden steeds creatiever in aankondigen transfers

7 juli 2017, 10:05   Bijgewerkt: 6 december 2023, 15:25

Het transfernieuws blijft maar doorstromen in binnen- en buitenland. De clubs lijken er niet alleen een wedstrijdje van te maken wie er het meeste geld kan uitgeven op de markt, maar ook wie de transfers op de meest originele manier kan aankondigen. FCUpdate.nl maakt een selectie van een aantal creatieve ingevingen van clubs bij het presenteren van nieuwe spelers.

Dankzij de opkomst van sociale media als Twitter, Facebook, Snapchat en Instagram kunnen clubs volop hun creativiteit ontplooien. Met name Twitter blijkt een uitstekend middel om fans op originele wijze te kunnen verrassen. Dat weten supporters inmiddels ook al. Een club hoeft soms maar een klein berichtje de wereld in te slingeren, of tal van fans reageren meteen met vriendelijk doch dringende verzoekjes. 'Announce Lacazette', 'haal Huntelaar terug', 'kom eens met transfernieuws', 'we wachten al zo lang' - het zijn vaak geziene teksten.

Engeland

De meest originele en besproken transferaankondigingen vinden hun oorsprong in Engeland, waar niet voor niets met miljoenen ponden gesmeten wordt om spelers aan te trekken. We zetten een aantal mooie voorbeelden op een rijtje. Waar clubs als Chelsea en Manchester United er doorgaans niet héél veel werk van maken (bekijk bijvoorbeeld de aankondiging van de duurste speler ooit), is dat bij veel andere clubs zeker het geval.

{image[319521][right-half][]}Wat te denken van Liverpool, dat zich vooral onderscheidde bij de komst van Mohamed Salah. In een video zagen de fans iemand scrollen door zijn Twitter-timeline, waar louter berichten in de trant van 'announce Salah' stonden. Toen werd de persoon in kwestie in beeld gebracht. Het bleek Salah zelf te zijn. 'Salah announced' sprak de van AS Roma afkomstige Egyptenaar met een brede glimlach. Kort daarop volgde het officiële nieuwsbericht van Liverpool.

Een soortgelijke aankondig heeft Manchester City ooit gedaan. Toen de supporters van de Engelse topclub al tijden riepen om de komst van Ilkay Gündogan, deed de Duitse spelmaker zelf ook een duit in het zakje. 'ANNOUNCE GUNDOGAN!', plaatste de middenvelder op Twitter. Het bericht werd meer dan 21.600 keer geretweet. Man City kwam een paar minuten later met de officiële bevestiging. Om precies te zijn: een filmpje waarin Gündogan zichzelf presenteerde. Dit pakte Man City handiger aan dan een latere steunactie voor de middenvelder. Waar de fans wel konden genieten van de transferaankondiging, was er namelijk veel onbegrip over het dragen van Gündogan-shirts in een line-up, toen de Duitser geblesseerd was geraakt. 'Sinds wanneer is Gündogan overleden?', tweette iemand anders. Het werd door velen als overdreven beschouwd.

{image[315145][right-half][]}Bij West Bromwich Albion werd er ook gretig en leuk gebruikgemaakt van een zekere fan die stond te springen om transfers. Een zeker Riece zette elke dag op Twitter dat West Brom nog geen enkele speler had aangekondigd (zo: 'Day 11: @WBA have we signed anyone yet?'). Op de twaalfde dag kreeg hij tot zijn verbazing antwoord. Van Jay Rodriguez welteverstaan, de kersverse aanwinst van The Baggies. "Het is de twaalfde dag Riece. En ja, dat hebben we", sprak de van Southampton overgenomen aanvaller.

Stoke City is ook met zo'n actie op de proppen gekomen. In plaats van dat een van de vele supporters van The Potters vroeg om een transfer, vroeg de club uit Stoke-on-Trent zichzelf om een nieuwe speler. 'SIGN SOMEONE STOKE!!!', werd er getweet, alvorens de van Hull City afkomstige Josh Tymon werd gepresenteerd.

Dan een WhatsApp-gesprek waarmee een transfer kenbaar werd gemaakt. Dat deed Aston Villa namelijk bij de verrassende komst van John Terry, die na zijn vele Chelsea-jaren naar de Champions League-club uit Birmingham verkaste. Er werd een filmpje geplaatst van een zogenaamde conversatie tussen voorzitter Dr. Tony Xia en manager Steve Bruce, voordat Terry als aanwinst werd toegevoegd aan de 'groepsapp'. Later in dit stuk komt deze methode nog een keer terug, in een iets andere vorm.

{image[318510][right-half][]}Een van de leukste aankondigingen tot dusver staat zeker op het conto van Swansea City. Bij het vastleggen van Erwin Mulder en het talent Kees de Boer deed de club uit Wales het nog rustig aan, maar rond de komst van Roque Mesa werd er flink uitgepakt. De Spaanse middenvelder werd voor ongeveer 12,5 miljoen euro overgenomen van Las Palmas en dat mochten de Welshe supporters weten ook. Er werd een video geplaatst, waarin te zien was hoe een Spaans iemand Engelse les kreeg van een speler van Swansea. Uiteindelijk kwam de aap, toen het om de vertaling van 'mijn naam is' ging, uit de mouw.

Arsenal kan er ook wat van. Zo werd de overstap van Sead Kolasinac van Schalke 04 naar Noord-Londen op zeer creatieve wijze gecommuniceerd. Met een Twitter-quizje. 'De volgende tien spelers werden door Arsene Wenger naar Arsenal gehaald. Vind jij ze allemaal?', plaatste Arsenal, met daarbij een lijst van negen aanwinsten: Koscielny, Overmars, Ljungberg, Anelka, Sagna, Inamoto, Nacho, Arshavin en Campbell. De tiende en dus de nieuwe aanwinst zat verstopt in deze lijst. Met de eerste letters van de voornamen kan men Kolasinac spellen. Al snel werd de transfer ook bevestigd met een kort filmpje.

{image[318968][right-half][]}Met de langverwachte komst van Alexandre Lacazette was het ook prijs. De Franse goaltjesdief werd eindelijk aangekondigd en dat deed Arsenal met een filmpje, waarin steeds het hoofd van een gepresenteerde speler niet te zien was. Iedereen wist eigenlijk wel dat het Lacazette was, maar het was toch leuk. Dat geeft het aantal retweets - meer dan 27.000 stuks - ook wel weer.

Dat laatste middel, de spanning laten oplopen door het deels laten zien van een speler of beelden van bijvoorbeeld een auto die eraan komt rijden, wordt door veel clubs gedaan. Neem bijvoorbeeld Everton, dat bij de transfers van Davy Klaassen en Sandro Ramirez eenzelfde soort 'tactiek' gebruikte. Of Burnley, dat Charlie Taylor op deze manier presenteerde.

Klaassen is niet de enige Nederlander die met een origineel bericht welkom werd geheten door zijn Engelse werkgever. Daar kan Frank de Boer namelijk ook een woordje over meepraten. Voordat de trainer officieel gepresenteerd werd bij Crystal Palace, plaatste de ambitieuze Premier League-club een video van een huisje, waar witte rook uitkwam. Toen wist iedereen het, door alle geruchten, zeker: Frank de Boer wordt de nieuwe manager van Palace.

Yeovil Town heeft zich misschien nóg wel innovatiever getoond, door Snapchat te gebruiken voor het presenteren van een nieuwe speler. Dat sociale medium introduceerde onlangs een nieuwe functie, waarbij je de locatie van vrienden kan zien. Met behulp van deze functionaliteit werd Jake Gray als aanwinst welkom geheten.

Wat overigens ook niet vreemd is in Engeland: een contractondertekening vanuit een McDonalds-restaurant. Het gebeurde bij Matt Paterson, die zich aan Oxford City FC verbond. De foto ging meteen viraal. Een 'bewussie'?

Nederland

Toen Schwaab in de zomer van 2016 door PSV overgenomen werd van Stuttgart, werd er een reeks tweets geplaatst met de Duitse aanwinst als een soort van 'mystery-aanwinst'. Terwijl er allerlei foto's gepubliceerd werden van de rug van de verdediger, die allerlei stappen doorliep bij het maken van een transfer, werd er op Twitter volop gespeculeerd. Wie zou het toch zijn? Is het Nicolas Lombaerts? Ja toch? Nee, het bleek Schwaab te zijn. Het was een mooie voorbode van meer leuke PSV-ingevingen.

De aankondiging van de transfer van Marco van Ginkel mocht er ook wezen. Er werd, zoals wel vaker gebeurd is in de voetbalwereld, gebruik gemaakt van een fictief WhatsApp-gesprek. Andrés Guardado, Jeroen Zoet, Daniel Schwaab en Davy Pröpper heetten een aanwinst welkom, alvorens de nieuwe speler met een bedankje op de proppen kwam. Uiteindelijk bracht aanvoerder Luuk de Jong een einde aan de onduidelijkheid: Marco van Ginkel kwam terug. 'Ah, vandaar dat Pröpper hem vriend noemde', zal een aantal supporters hebben gedacht. Overigens viel het ook te prijzen hoe Siem de Jong, de broer van Luuk, welkom werd geheten. Met jeugdbeelden van de twee gebroeders, verkregen via hun ouders.

Bij FC Groningen gebruikten ze de Schwaab-methode overigens ook een paar keer, door alvast een tipje van de sluier op te lichten via Twitter. Nog leuker was echter het filmpje van Groby, de mascotte van de club uit het noorden. De ijsbeer zag het even niet meer zitten, maar was weer helemaal blij toen hij aanwinst Todd Kane in de armen kon sluiten.

{image[319433][right-half][]}NAC Breda heeft ook een aardig staaltje creativiteit laten zien, rond de contractverlenging van Manu García. De smaakmaker van afgelopen seizoen verlengde zijn huurovereenkomst in Breda en belde de supporters met een seizoenkaart eerst om het verheugende nieuws te vertellen. Daar heeft NAC op haar beurt weer een filmpje van gepubliceerd.

In het kamp van Feyenoord weten ze ook wel van wanten met social media. Zo werd de bezegelde terugkeer van Jean-Paul Boëtius gevierd met een filmcover van 'The Comeback Kid' en werd de komst van Sofyan Amrabat bekendgemaakt met een filmpje waarin op scherpe wijze werd ingespeeld op de presentatie van het nieuwe thuisshirt, die op dezelfde dag plaatsvond.

We kunnen nog wel even doorgaan met kleinere creaties. Vaak wordt er al en foto gepubliceerd van een contract of een klaarliggend shirt, voordat definitief bekend wordt om welke aanwinst het gaat. Onder meer AZ en FC Utrecht hebben er een handje van, maar in de Jupiler League wordt er ook steeds creatiever omgesprongen met het kenbaar maken van transfers. Bij Cambuur en FC Emmen (live via Facebook) bijvoorbeeld.

{image[303338][right-half][Abe Lenstra Stadion ]}Overigens wordt dit 'lekker maken' niet altijd gewaardeerd. Bij Vitesse ontstond er een keer onvrede, toen er al kritiek was op het transferbeleid en er op dat moment een nieuwe mascottevogel gepresenteerd werd met een video, terwijl iedereen dacht dat er juist een topaankoop naar de club kwam. Zoiets gebeurde ook bij sc Heerenveen, dat na een dergelijke aankondiging met een eSporter 'aan kwam zetten' in plaats van met een 'echte' aanwinst. Bekijk de reacties op deze tweet maar eens.

Creatieve Romeinen

Bij AS Roma heeft men tot sluit uitstekend geprofiteerd van het feit dat de game FIFA 17 ontzettend in trek is bij het voetbalpubliek. De Romeinse topclub heeft de inkomende transfer van Lorenzo Pellegrini gecommuniceerd met een filmpje waarin de aanwinst te zien was tijdens het spelen van een potje FIFA. Nadat de speler een doelpunt maakte, was virtueel te zien dat hij tijdens het juichen naar zijn naam en rugnummer wees. Uiteindelijk was de speler zelf te zien, toen de camera naar links werd gedraaid.

Heb jij nog mooie aanvullingen voor dit artikel? Laat het hieronder weten in de reacties!

[photo,107298,left,]

Door: Koen Jans

It's showtime! Wed €10 en scoor €50 aan free bets!

It's showtime! Wed €10 en scoor €50 aan free bets!

  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+
Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop

Reacties

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen