'Ambush at Soccer City' kopt de Zuid-Afrikaanse krant The Star dinsdag in grote letters. Nee, het gaat niet om een terroristische aanslag, dronken hooligans of problemen met de povere beveiliging rond het stadion, maar om een groep dames.
36 Dames, om precies te zijn. Allemaal blond, slank en aantrekkelijk. De vrouwen zijn tijdens Nederland-Denemarken het stadion uit gezet en vastgezet voor verhoor, omdat ze in het stadion een oranje jurkje droegen dat reclame bevat van Bavaria, een concurrent van de officiële FIFA-sponsor Budweiser. 'Ambush-marketing', heet zoiets.
De FIFA baalde als een stekker van de jurkjes en wilde het liefst dat de dames de jurkjes ter plekke uittrokken. Daar zou niemand in het stadion vermoedelijk problemen mee hebben, maar om hitsige voetbalfans op afstand te houden besloot de wereldvoetbalbond maar om de dames op te pakken en het stadion uit te zetten.
Nederland heeft de voorpagina's in Zuid-Afrika dus nu al gehaald, alleen op een iets andere manier dan we misschien gedacht hadden. Wie iets wil weten over Oranje, moet heel ver zoeken in de krant. De wedstrijd tegen Denemarken lijkt de media hier niet zo veel te interesseren, de jurkjes des te meer. Elf mannen in voetbaltenue tegen 36 blonde vrouwen in sexy jurkje: het is ook een ongelijke strijd.
Roland Mather
Hoofdredacteur FCUpdate.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen