Heineken en A-Lex hebben onenigheid over een WK-gadget. De bierbrouwer zou het idee voor een ludiek hoofddeksel - geïnspireerd door de traditionele Zuid-Afrikaanse makaraba-helm - hebben afgekeken van het promotieartikelenbedrijf.
A-Lex zelf zet ook een dergelijke helm in de markt (foto). "Met Heineken hebben we maandenlang over het concept onderhandeld", zegt directeur Jorg van der Zanden van A-Lex in Het Financieele Dagblad. "Ze wilden er 350.000 hebben. Tot ze in december zeiden dat ze het zelf gingen doen."
Volgens Van der Zanden wilde de bierbrouwer niet dat zijn bedrijf met grote retailers zou onderhandelen. "Toen Heineken afhaakte, hadden die hun keuze al gemaakt. We hopen nu dat we de kosten er nog uit halen." Van der Zanden gaat geen stappen tegen Heineken ondernemen. "De rechtsbescherming voor dit soort concepten is beperkt."
In Zuid-Afrika maakt de makaraba-helm samen met de vuvuzela-trompet onderdeel uit van het uniform van fanatieke voetbalsupporters.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen